Groeistrategie Ansoff

Uitleg: Groeistrategie Ansoff

Groeistrategie Ansoff

Waarom lukt het onderneming A wel, maar onderneming B niet? Dat vroeg Igor Ansoff zich ook af. Het antwoord schuilt in de groeistrategie van Ansoff. In de jaren zestig deed hij onderzoek naar succesvolle en minder succesvolle productintroducties. Het onderzoek leverde ons de groeimatrix op. Op het oog een simpel model, maar met een krachtige waarheid. De matrix is te verdelen in vier vlakken die ieder een eigen groeistrategie representeren. Langs de assen van de matrix staat de positie van de onderneming tegenover de markt en het product. Het is belangrijk te weten dat het hierbij altijd draait om het perspectief van de onderneming! Een nieuwe markt betekent: nieuw voor de onderneming. De groeistrategie Ansoff bevat vier verschillende strategieën.

Marktpenetratie

Marktpenetratie is wanneer de onderneming op dezelfde markt actief blijft met hetzelfde product. Dit wordt beschouwd als de meest voorzichtige strategie. Hierbij is het doel het marktaandeel te vergroten.

Productontwikkeling

De doelgroep blijft hetzelfde, maar de producten worden constant aangepast. Het gaat hierbij dus ook om ontwikkelingen van het bestaande product. Voortdurend innoveren is een vorm van productontwikkeling.

Marktontwikkeling

Met deze groeistrategie wordt ingezet op een nieuwe doelgroep voor hetzelfde product. Producten worden anders gepositioneerd waardoor bijvoorbeeld niet alleen volwassenen het product gebruiken, maar ook jongeren het product zullen gebruiken.

Diversificatie

Als er de onderneming ervoor kiest het roer volledig om te gooien spreekt men van diversificatie. Er worden nieuwe producten ontwikkeld voor een nieuwe markt.

 

Het is ook mogelijk dat een onderneming verschillende strategieën voert. Dit heeft te maken met het behouden en afstoten van verschillende producten of diensten. Producten waar geen rek meer in zit worden uitgemolken en in kleine mate gepromoot (marktpenetratie). De opbrengsten hiervan worden weer gebruikt om een nieuw product in de markt te brengen (productontwikkeling).

Relevante links: groeistrategie Ansoff

Boek: Strategic Management, Igor Ansoff. Het boek met de uitgebreide uitleg van de groeistrategie Ansoff [externe link]

Voorbeeld: Ahold: bol.com is strategische prioriteit.  Dit is een voorbeeld van de groeistrategie Ansoff [externe link]

Terug naar boven Overzicht marketingmodellen