AIDA-model van Strong

Uitleg: AIDA-model van Strong

AIDA-model van Strong

Het AIDA-model is een echte klassieker uit 1925! Ondanks de leeftijd van het model wordt deze vandaag de dag nog steeds toegepast.  Volgens Strong wordt de meest succesvolle reclameboodschap opgebouwd uit vier elementen. Deze elementen zijn: Attention (aandacht), Interest (belangstelling), Desire (verlangen), Action (actie). Het NIMA-A lexicon hanteert deze samenstelling. Daarom zal deze uitleg zich daarop focussen. Er zijn echter variaties op het AIDA-model.  Dit zijn de toevoeging van een C voor conviction (overtuiging) en de S voor satisfaction (tevredenheid). Het resultaat: AICDAS.

Attention

KABOOM! CAPS LOCK is één manier om de aandacht te krijgen. De eerste stap van effectieve communicatie is de aandacht van de van jouw toekomstige afnemer te vangen. Dit kan natuurlijk op verschillende manieren met behulp van typografie, kleur, afbeeldingen of geluid.

Interest

“Vergeten waar AIDA ook alweer voor staat?” zou een vraag kunnen zijn waarmee de interesse in deze pagina kan worden gewerkt. “Fris jouw geheugen op met deze pagina”. En is de interesse is gewekt. Stap twee is duidelijk maken waarom het product of de dienst relevant is voor de afnemer door middel van de propositie.

Desire

Het derde element is de bijna-afnemer doen verlangen naar het product. Het is natuurlijk het USP of uniek verkoopargument waardoor de afnemer denkt: dat moet ik hebben. Dit element overtuigt de afnemer dat dit het juiste product is om het een probleem of behoefte te voldoen #hebbon.

Action

De laatste stap om de deal te sluiten is het verlangen van de nog-net-niet-maar-bijna-afnemer om te zetten in actie. Dit wordt gedaan door te communiceren hoe de afnemer het product kan bemachtigen. Een call to action en een website, locatie, telefoonnummer of iets dergelijks worden hiervoor ingezet.

Relevante links: AIDA-model van Strong

Boek: Verkoper en verkoop, Adrie Tak [externe link]

Artikel: AIDA-model: geloofsartikel uit de 19e eeuw? Marco Dekkers [externe link]

Terug naar boven Overzicht marketingmodellen